-
۷۹۴
- رزومه باید مختصر و مفید باشد. سعی کنید با کمترین کلمات ممکن، مهمترین اطلاعات لازم و مرتبط با شغل مورد نظر را ارائه کنید.
- معمولاً رزومهی خوب بیش از ۶۰۰ کلمه نیست. اگر نتوانید تا صفحه دوم توجه مسئول جذب نیرو را جلب کنید، مطمئناً تعداد صفحات بیشتر کمکی نخواهد کرد.
- در رزومه از جملات و عبارات روشن و کوتاه استفاده کنید. ساختار متن نیز باید به شکلی باشد که مباحث از هم مجزا باشند و به راحتی بتوان بخشهای مختلف را در آن یافت. رعایت فاصله کافی بین خطوط، بخشها و نوشتن به شیوه فهرست وار به این امر کمک میکند.
- پیشینه شغلی و تحصیلی خود را به ترتیب زمانی از جدیدترین به قدیمیترین مشاغل و مدارک تحصیلی مرتب کنید. به همین ترتیب، توضیحات خود را درباره موارد قدیمیتر، خلاصهتر ارائه کنید. بیشتر بر تجربیات مرتبط با فرصت شغلی مورد نظر خود متمرکز شوید.
- پیشینهی شغلی شما نباید منحصر به فهرستی از مشاغل و سمتها باشد. شایستگیها و دستاوردهای خود را به شیوهای مختصر ولی قدرتمند ارائه کنید. حتما شرح تاثیر شما در شغل مرتبط قبلی ما را مطمئن میسازد که شما را از میان انبوه متقاضیان برگزینیم.
- حتما متن خود را از نظر املایی، نگارشی و درستی اطلاعات بررسی کنید.
- استفاده از کادر، تصویر در رزومه مناسب نیست. این کار تاثیری برخلاف هدف شما خواهد داشت. جملهی معروفی است که میگوید: ساده زیباست.
- مهمترین و بارزترین نقاط قوت، توانمندیها و شایستگیهای شما باید در اولویت باشد. مقدمهچینی تنها باعث از دست دادن فرصت میشود.
- عبارات تکراری و کلیشه شدهای مانند «دارای روابطعمومی قوی»، «متعهد»، «خلاق»، «علاقهمند به کارگروهی»، «تجربهی حرفهای...» بدون ارائه دلایلی مبنی بر تجربیات و دستاوردهای قبلی غیرجذاب است.
- رزومه خود را بر اساس موقعیت شغلی مشخصی که برای آن درخواست میدهید، تنظیم کنید.
نمونه:
۱- اطلاعات شخصی شامل:
- نام و نامخانوادگی
- نشانی
- شماره تماس- ثابت و همراه
- پست الکترونیکی
- سن
- تحصیلات به همراه تاریخ شروع و پایان
- وضعیت تأهل
- وضعیت خدمت (در مورد آقایان)
۲- پیشینه شغلی
۳- دستاوردهای حرفهای و علمی
۴- مهارت های دیگر شامل:
- آموزشهای فنی
- مهارتهای کامپیوتری
- آشنایی با زبانهای خارجی
۵- نحوه آشنایی با شرکت
۶- جوایز و تالیفات (در صورت وجود)
۷- علایق شخصی (در صورت تمایل)